Doručenie zadarmo nad 100,00 € !

BLOG

Diéta a diétna strava

IdealBody®

Autor článku:

IdealBody®

 

Mnoho žien túži po plochom brušku, tenkých stehnách a pevných tvaroch.

Niektorí ľudia sa rozhodnú kvôli dôležitej udalosti, ako je napríklad „veľký deň“, ale nájdu sa aj takí, ktorí si pred každou letnou sezónou zaumienia, že tento rok budú na pláži tí najvytvarovanejší.
 
V mnohých prípadoch sa za špeciálnym stravovaním skrýva určitá potravinová alergia alebo choroba. Stáva sa však tiež, že niekto je len jednoducho nespokojný, keď v zrkadle nevidí to, čo skutočne chce.
 
Aj keď sú motivácie rôzne, riešenie je vždy rovnaké:
 
Správna diéta!
 
Toto väčšina ľudí to vie - ale zároveň omnoho menej, čo vlastne toto populárne slovo znamená. Tento článok to prezradí! 

Diéta

Diéta doslovne znamená stravovanie.
Nie je náhodou, že najdôležitejším prvkom diéty je diétne stravovanie.

Samozrejme ani pohyb a správne množstvo a kvalita odpočinku nie sú zanedbateľné, väčšina ľudí však zlyháva na stravovaní.
 
Existuje veľké množstvo rôznych diét, spomenieme aspoň niektoré:

  • Ketogénna diéta
  • Prerušovaný pôst
  • Paleo diéta
  • Bielkovinová diéta
  • Diéta ploché brucho

Ale patrí sem napríklad aj obľúbená 30-dňová diéta.

Aj keď sa ich názvy líšia, cieľom všetkých diét je strata váhy.
 
Dobre premyslené, uvedomelé a kvalitné diéty sú účinné, pretože okrem spaľovania tukov nespôsobujú úbytok svalovej hmoty. Je to nevyhnutné k tomu, aby celulitída a ochabnutý triceps zmizli, a taktiež k spevneniu pokožky. 

Ale aké jedlá sú potrebné k dosiahnutiu postavy snov?

Nepriatelia diétneho stravovania

Diétny jedálniček 
Existuje veľa potravín, ktoré by ste nemali konzumovať, ak chceme schudnúť. Patria sem napríklad rôzne druhy pečiva z bielej múky.
 
Pekárenské výrobky

Mnoho ľudí je zvyknutých vyrážať do práce neskoro a kupovať si raňajky cestou, tak sa zvyčajne dostáva do košíka pečivo.
 
Problémom je, že na jednej strane ide o nekvalitný sacharid, na druhej o rýchlo vstrebateľný, takže veľmi rýchlo zvýši hladinu cukru v krvi, a následne aj rýchlo klesne a omnoho skôr opäť pociťujeme hlad.

V zásade to isté platí aj o všetkých výrobkov z bielej múky, preto je vhodné ich nahradiť celozrnnými výrobkami alebo výrobkami z hnedej múky.
 
Okrem pečiva je ďalším veľkým nepriateľom cukor.
 
Cukor

Väčšina ľudí je pri stretnutiach s priateľmi zvyknutá piť nejaký sladený nápoj, ak nepijú alkohol. Je to problém, pretože 1-2 dcl sladeného nápoja obsahuje najmenej 6-8 kociek cukru.
 
Mnohí dosahujú vynikajúce výsledky pri chudnutí už len tým, že sladené nápoje nahradia vodou. Voda je najlepší nápoj na uhasenie smädu a taktiež pri chudnutí.
 
Ak sa chcete o cukroch dozvedieť viac, odporúčame vám jeden z našich predchádzajúcich príspevkov.
 
Lahôdky

Lahôdky, aj napriek pomerne vysokému obsahu bielkovín, sa neodporúča konzumovať, pretože zvyčajne obsahujú príliš veľa nasýtených tukov.
 
Existujú však aj nejaké výnimky, ktoré majú oveľa vyšší obsah mäsa a súčasne aj bielkovín, a sú vyrobené z chudšieho mäsa, takže majú nízky obsah tuku.
 
Stojí však za zmienku, že spracované potraviny, a tak ani lahôdky, nepatria medzi najzdravšie jedlá.
 
Konzumácia ktorých živín je vyslovene prospešná vzhľadom na zdravie aj diétu?

Základy diétneho stravovania

bežné diétne jedlá
 
Existujú jedlá s nízkym obsahom kalórií, takže sú dostatočne sýte a napriek tomu neprispievajú k ukladaniu tukových zásob. Okrem toho existujú živiny, ktoré nášmu telu vyslovene pomáhajú pri chudnutí využívať na energiu namiesto tukov svaly.
 
Ovocie

Ovocie je veľmi dôležitým prvkom bežných diétnych jedál, mali by ste s im však venovať zvýšenú pozornosť. Je to tak preto, lebo ovocie je bohaté na fruktózu, čo je v podstate odborný názov pre ovocný cukor.
 
Ako ste si už mohli prečítať, cukor nie je vhodný pre diétne stravovanie.
 
Stojí však za to jesť ovocie, ktoré má relatívne nízky obsah cukru, ale aj tie iba s mierou. Príkladom je klasické záhradné ovocie, ako sú maliny, jahody, čučoriedky alebo ríbezle.
Aj keď sú banány veľmi energizujúcim ovocím, bohužiaľ, práve kvôli vysokému obsahu sacharidov a cukrov sa ich konzumácia počas diéty neodporúča.
 
Zelenina

Zelenina je veľmi dôležitým prvkom nielen diétneho stravovania, ale aj zdravej výživy. Sú bohaté na vitamíny, minerálne látky a stopové prvky. A najlepšie na nich je, že majú veľmi nízky obsah kalórií, preto je ich konzumácia obzvlášť odporúčaná, pretože poskytujú rovnaký pocit nasýtenosti s oveľa menším obsahom kalórií ako iné potraviny.
 
Tuky

Vnímanie tukov je mimoriadne zlé, aj keď nie všetky tuky sú nepriateľmi. Rozlišujeme 3 druhy tukov: nasýtené, mononenasýtené a polynenasýtené.
 
Cholesterol, kardiovaskulárne problémy a obezita sú spôsobené hlavne nasýtenými tukmi. Patria sem napríklad bravčová, husacia a kačacia masť, takže tie obľúbené z našej kuchyne, klobásy, šunka a slanina.
 
Naproti tomu olejnaté semená ako mandle, lieskové orechy, vlašské orechy (mononenasýtené tuky) a ryby bohaté na omega-3 (polynenasýtené tuky) sú veľmi dôležitými zložkami zdravého a vyváženého diétneho stravovania.
 
Je však vhodné nepreháňať ich konzumáciu, pretože ich kalorický obsah je mimoriadne vysoký. Už aj v prípade konzumácie malého množstva dostaneme do tela dostatok energie na to, aby sa zastavilo chudnutie.
 
Bielkoviny

Bielkoviny sú jedným z najdôležitejších prvkov diétneho stravovania.
 
Nielenže obsahujú len veľmi málo kalórií, ale na oplátku vynikajúcu zasýtia a ich konzumácia zabraňuje úbytku svalov.
 
Platí zlaté pravidlo, že čím viac bielkovín konzumujeme, tým viac tukových zásob odbúrava naše telo namiesto svalov. A práve to je nevyhnutné pre pevnú postavu bez celulitídy.
 
Nie nadarmo sú bielkoviny najdôležitejším článkom programov Ideal Body.
 
Ak sa chcete dozvedieť viac informácií o bielkovinách, pozrite si naše nasledujúce video:
 
O základoch diétneho stravovania už vieme všetko, pozrime sa teda ako presne vyzerá vzorový diétny jedálniček.

Kompletný diétny jedálniček

Vo všetkých programoch Ideal Body, vrátane Smartdiéta, 21-dňovej, 30-dňovej, 90-dňovej a 40+ diéty, je kompletný diétny jedálniček postavený na bielkovinách.