Doručenie zadarmo nad 100,00 € !

BLOG

Novoročné predsavzatia: ktoré sú najbežnejšie - ako ich dodržať?

Idealbody

Autor článku:

Idealbody

 

Novoročných predsavzatí je nespočetne veľa, ale oveľa menej ľudí ich aj dodržiava. Aké sú najčastejšie novoročné predsavzatia a ako ich dodržať?

Takmer každý si dáva novoročné predsavzatia. Niektorí ľudia naozaj veria, že je to najlepšia príležitosť na začatie veľkých zmien vo svojom živote, iní ich robia len z tradície alebo zo zvyku a nemyslia ich vážne.

Neexistujú presné štatistiky o percente ľudí, ktorí zložili aspoň jeden sľub, ale existujú štatistiky o percente ľudí, ktorí svoje sľuby dodržali. Smutnou skutočnosťou je, že 80-90 % novoročných predsavzatí zlyháva "vďaka" zle formulovaným cieľom, nedostatku vytrvalosti alebo tomu, že sa nám až tak veľmi nechce niečo meniť.

Tí, ktorým sa predsavzatia podarilo dodržať, sa však zhodujú v jednom: dobre definované, konkrétne ciele a vytrvalosť prinášajú výsledky. 

Príbeh novoročného predsavzatia

Zamysleli ste sa niekedy nad tým, odkiaľ pochádza zvláštna povera o novoročnom predsavzatí? Prekvapivo pochádza od Júlia Caesara. Július Caesar bol prvý, kto zložil sľub na počesť dvojtvárneho božstva Janusa. Zaviedol tiež 365-dňový kalendár, ktorý používame dodnes, takže nie je prekvapením, že január je mesiac pomenovaný po Janusovi. 

Podľa tradície je prvý deň Nového roka ideálnym okamihom na zloženie sľubu, pretože aj Janus sa jednou tvárou pozerá do minulosti a druhou do budúcnosti. Tak ako to robíme my, všetci, 31. decembra.

Najčastejšie novoročné predsavzatia

novoročné predsavzatie

Ak by ste sa ľudí opýtali, čo si predsavzali urobiť v novom roku, dostali by ste niekoľko veľmi dobre ohraničených tém. Mnohí ľudia si dávajú predsavzatia týkajúce sa diéty, vzdania sa škodlivých závislostí, chceli by viac čítať, cvičiť a oddychovať. A keďže sa už uskutočnil prieskum najčastejších novoročných predsavzatí, pri zostavovaní zoznamu najobľúbenejších novoročných predsavzatí sa nemusíme spoliehať na svoju fantáziu. Pozrime sa teda, akých je 7 najobľúbenejších novoročných predsavzatí!

1. Tento rok schudnem! Ľudia sú vo všeobecnosti nespokojní so svojou váhou, preto nie je prekvapením, že hlavným novoročným predsavzatím je každoročne schudnúť. Platí to najmä po Vianociach, keď je váha ešte vyššia s bruškom preplením od dobrôt a koláčov.

2. Šťastie. Ďalším veľmi častým predsavzatím po koncoročnom šialenstve je, že budúci rok bude iný. Želáme si pokojnejší, menej stresujúci život, rovnováhu a harmóniu, ale bez konkrétnych krokov to zostáva len želaním. 

3. Šetrenie peňazí je tiež jedným z najčastejších novoročných predsavzatí a asi každý pozná niekoho, kto si povedal, že tento rok si konečne urobí poriadok vo svojich financiách! Budem menej míňať a viac šetriť, možno si nájdem lepšie platenú prácu a konečne si začnem šetriť na dôchodok... Znie vám to povedome?

4. Pravidelné cvičenie je tiež na poprednom mieste na zozname najčastejších novoročných predsavzatí a tento rok je to obzvlášť dôležité. Covid nás prinútil tráviť toľko času doma ako nikdy predtým a nikdy sme sa tak nehrnuli do prírody ako teraz, takže očakávame, že predsavzatia charakteru budem viac športovať budú populárne aj v roku 2021.

5. Často si tiež dávame predsavzatia, že budeme lepšími ľuďmi, že sa udobrýme s ostatnými. Tento sľub je veľmi ťažké dodržať, pretože by si vyžadoval zmenu našej vlastnej prirodzenosti. Ak plánujete niečo podobné robiť v nasledujúcom roku, musíte mať jasno v tom, čo chcete zlepšiť a rozvíjať, a v tomto prípade platí dvojnásobne, že by ste sa nemali vzdávať po prvom neúspechu. 

6. Dodrživanie termínov, dochvíľnosť. Je prekvapujúce, koľko ľudí má pocit, že musia zlepšiť svoju dochvíľnosť. Od zajtra vždy prídem do práce na 8:00 ráno, nemeškám so žiadnym referátom a na stretnutia s priateľmi budem chodiť skôr a predsavzatia podobného charakteru často odznievajú na Silvestra. 

7. Zdravší životný štýl a strava. Po veľkom vianočnom obžerstve si mnohí ľudia sľubujú, že prejdú na zdravšiu stravu, pretože žalúdky mnohých z nás dávajú jasný signál, že s jedálničkom posledných dní treba prestať. Zdravšie stravovanie môže znamenať diétu, ale môže znamenať aj to, že budete konzumovať len doma pripravené jedlo a viac ovocia a zeleniny. Nech je váš cieľ akýkoľvek, raňajky a obedy z našej zbierky receptov vám pomôžu vytvoriť si zdravšie stravovacie návyky.

Tajomstvo dodržania novoročného predsavzatia

Ak ste rozhodnutí, čo budete dodržiavať v budúcom roku, musíte vyriešiť už len jednu vec. Ako začať plniť novoročné predsavzatia? Existuje 9 tajomstiev úspešného dodržiavania novoročného predsavzatia:

1. Plánujte vopred! Kľúčom k úspešnému novoročnému predsavzatiu je, aby ste sa nad ním nezamýšľali v silvestrovskú noc v podnapitom stave, že od zajtra už žiadne cigarety, čokoláda ani alkohol. O tom, čo chcete v novom roku zmeniť, by ste sa mali rozhodnúť niekoľko týždňov vopred, pretože v mnohých prípadoch si to vyžaduje technickú aj mentálnu prípravu. 

Pod mentálnou prípravou rozumieme správne naladenie mysle na zmenu návykov. Nie je to jednoduchý proces, takže môže trvať dlho, kým si zvyknete na to, že sa veci čoskoro zmenia. A technická príprava znamená také prozaické veci, ako napríklad nemať doma čokoládu od nového roka, ak držíte diétu, alebo si vybrať formu cvičenia, ktorá vám najviac vyhovuje a zaobstarať si k nej pomôcky. 

2. V rámci plánovania analyzujte svoje predchádzajúce ciele. Podarilo sa vám to? Ak áno, prečo boli dosiahnuté? Ak nie, prečo nie? Nemá zmysel držať sa tých istých cieľov, ktoré sa vám nedarí splniť už niekoľko rokov. 

3. Upresnite svoje predsavzatie a zmeňte ho na základe neúspechov z predchádzajúcich rokov. Ak si napríklad vždy sľubujete, že tento rok schudnete, potom by vaše tohtoročné predsavzatie malo znieť: "Do apríla schudnem 5 kíl a do 31. decembra 10 kíl." Tento konkrétny cieľ vám pomôže držať sa toho, čo ste si stanovili. 

4. Vždy si stanovte len jeden cieľ. Stačí radikálne zmeniť jednu vec, nerozdeľujte svoju energiu. Neskôr, ak budete mať pocit, že ste do leta prestali fajčiť, môžete si stanoviť nový cieľ, ale teraz sa sústreďte na hlavné novoročné predsavzatie.

novoročné predsavzatia

5. Vždy si stanovte konkrétny, dosiahnuteľný a pre vás dostatočne dôležitý cieľ.  Ak si poviete, že chcete žiť zdravšie, ale neviete ako, neúspech je istý. Stanovte si veľmi konkrétne a dosiahnuteľné míľniky. Už žiadnu kolu. Ráno nenastúpim do autobusu len kvôli jednej zastávke. Sú to veľmi ľahko vykonateľné drobnosti, ktoré sa vám budú vyplácať deň čo deň.

6. Zo začiatku musíte byť voči sebe najprísnejší. Novoročné predsavzatie dodržiavajte bez prerušenia aspoň 30 dní, pretože tak dlho trvá, kým sa zvyk zakorení. Ak sa vám podarí držať diétu alebo nefajčiť 30 dní, bude to potom oveľa jednoduchšie.

7. Cieľ by mal byť postupný a kontinuálny. To znamená to isté, čo sme uviedli v predchádzajúcich bodoch: robte malé kroky. Cieľ do apríla schudnem 5kg si rozdeľte na ešte menšie časti: napríklad, že schudnete 1,5 kg mesačne. Tieto míľniky vám dodajú pocit úspechu pre pokračovanie, najmä ak sa odmeňujete, keď dosiahnete čiastkový cieľ.

8. Nájdite si partnera a navzájom sa motivujte! Je oveľa jednoduchšie dodržať novoročné predsavzatie, ak máte podporné prostredie. Zamyslite sa nad tým, aké ťažké je držať diétu, keď všetci ešte jedia závin, alebo prestať fajčiť, keď všetci vaši priatelia fajčia. Hľadajte takých ľudí, ktorí majú rovnaké ciele, aby ste sa mohli navzájom motivovať. Ak držíte diétu, pridajte sa napríklad do našej uzavretej skupiny na Facebooku, kde nájdete super podpornú komunitu. 

9. Snažte sa vyhýbať pokušeniam! Nesťažujte si to tým, že pôjdete na sedemchodovú hostinu, keď držíte diétu, alebo že budete sprevádzať svoju priateľku pri nákupoch, keď šetríte. Takmer určite neodoláte. Nie preto, že nie ste dosť dobrí, ale preto, že ľudia sú proste takí. Ak sa však dostanete do problémov a budete mať menej dobrý deň, nezúfajte a rozhodne sa nevzdávajte svojho cieľa. Na konci dňa sa zamyslite nad tým, čo spôsobilo vašu slabosť, a poučte sa z toho. A na druhý deň pokračujte vo svojom predsavzatí, akoby sa nič nestalo!

Čo sme sa z toho naučili?

Nový rok je skvelým okamihom na zmenu, na zhodnotenie predchádzajúceho roka.

Takmer každý si dáva novoročné predsavzatia, ale len málokto ich dokáže dodržať.

Tí, ktorím sa novoročné predsavzatie podarilo úspešne dodržať tvrdia, že stanovenie konkrétnych cieľov môže výrazne zlepšiť vaše šance.

Najobľúbenejšími novoročnými predsavzatiami sú sľuby týkajúce sa diéty, fajčenia a cvičenia.

Pri diéte a zdravšom životnom štýle vám môžu pomôcť aj naše produkty Idealbody a pri plnení vašich predsavzatí v oblasti diéty vám môže pomôcť aj naša uzavretá komunita na Facebooku.

BLOG 10 užitočných tipov na stravovanie 10 užitočných tipov na stravovanie 10 užitočných tipov na stravovanie

Zostavili sme pre vás niekoľko užitočných, ľahko sledovateľných a kedykoľvek denných tipov, ako zefektívniť stravu.

#výživa
Recepty Ríbezľová polievka s mätou Ríbezľová polievka s mätou Ríbezľová polievka s mätou
#obed #bezlepkový #aj pre diabetikov #polievka

Diétna kalkulačka: Nájdite tú pravú diétu pre vás!

Nájdite svoj ideálny Idealbody balík!

Pohlavie:

kg

cm